الجمعة, أبريل 19, 2024

اخر الاخبار

الرئيسيةالسيسى: الشعب المصرى بيفطر ويتغدى ويتعشى فى يوم واحد بتكلفة سنة بدول...

السيسى: الشعب المصرى بيفطر ويتغدى ويتعشى فى يوم واحد بتكلفة سنة بدول أخرى

قال الرئيس عبد الفتاح السيسى، إن الوقت الراهن يتطلب معرفة مجموعة من المبادئ الأساسية، أهمها أن القوات المسلحة، مؤسسة وطنية عريقة، وذات تقاليد عسكرية راسخة، تقوم على الولاء للوطن.
وقدم السيسي التحية لشهداء الوطن من الجيش والشرطة، وأن أسر الشهداء والمصابين، ضحوا بأبنهائهم لتبقى مصر “واقفة أمام محاولات لإسقاط الدولة والحفاظ على شعب قوامه تقريبًا 100 مليون”.
جاء ذلك خلال حفل افتتاح قاعدة اللواء محمد نجيب العسكرية، اليوم السبت، في مدينة الحمام بمحافظة مطروح، وتخريج دفعة جديدة من طلبة الكليات العسكرية.
وأضاف السيسي: الإرهابيين بيحاول ينالوا من معنويتكم وروحكم المعنوية، وحرصت أن احنا نكون موجودين هنا النهاردة، علشان أقولهم أبدا، لن تستطيعوا النيل من مصر، ولا من أشقائنا فى المنطقة، بس عاوز أقول لما احنا بنقول من فضلكم لا تتدخلوا فى أمورنا وشئوننا ده أمر شرعى ومحمود أن احنا لا نتدخل فى شئون بعضنا البعض، وكل دولة رغم اللى احنا بيجمعنا منطقة واحدة وثقافة وديانة واحدة لكن كل منا له خصوصيته.
وفي رسالة للدول التى تتدخل في شئون مصر الداخلية، قال “يعنى أنتوا عاوزين تتدخلوا فى مصر، ده مصر فيها 100 مليون بيفطروا ويتغدوا ويتعشوا فى يوم، بأكل سنة من بعض الدول، احنا لما نيجى نعمل مشروع إسكان بنعمل مليون شقة فى سنتين أو 3، عاوز تتدخل فى مصر”
وتابع “تقدر أنت على مصروف مصر، تقدر تصرف 100 مليار دولار على مصر ما تقدرش فخليك فى حالك وبلدك احسن، ومصر لن تسمح أبدا ولا شعبها إن حد يتدخل فى شئونها، وماحدش هايقدر يتدخل فى شئونها ، والشعب المصرى هو سند مصر وأمته العربية فى الحق والسلام والبناء والتعمير لا فى الهدم ولا فى القتل ولا فى التأمر”.

اقرأ المزيد